Genus

I projektet Futures arbetar vi med att förbereda elever för framtiden genom kollaborativt skrivande, där de använder AI och språkmodeller för att utveckla vad vi kallar Future Literacy – förmågan att föreställa sig och navigera framtidens möjligheter och utmaningar. En central del av projektet är att integrera genusfrågor, och detta gör vi inom teknikämnet.

Som en del av förberedelserna läser eleverna valda kapitel ur Katrine Marçals bok "Att uppfinna världen." I boken utforskar Marçal hur tekniska innovationer ofta genusstämplas och hur historien om teknik har präglats av könsroller och förväntningar. Genom att läsa och diskutera dessa kapitel får eleverna en kritisk förståelse för hur teknik inte bara formar vår värld, utan också hur den speglar de sociala och kulturella normerna kring kön.

Denna förståelse blir en viktig grund inför själva skrivdagen, där eleverna använder sina insikter från boken för att skapa framtidsberättelser som utmanar konventionella uppfattningar om teknik och genus.

PocketShop_Att-uppfinna-varlden_Mascal