Futures i fokus

Vårt Futures-projekt har väckt intresse inom både forskningsvärlden och media. Här har vi samlat en översikt över vetenskapliga publikationer, forskningsrapporter, konferenspresentationer och mediainslag där vårt projekt har uppmärksammats eller medverkat. Nedan finner du en lista över dessa publikationer och inslag.

Vi uppdaterar regelbundet denna sida för att spegla projektets pågående inverkan och utveckling.

Forskningsrapporter och konferenser

Galbraith, A., Haglind, T., & Selvander, F. (2023). Framtidsperspektiv och AI i ämnesöverskridande utvecklingsarbete på gymnasiets teknikprogram. Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan. Högskolan för lärande och kommunikation, 8 november 2023, Jönköping.

Lindberg, Y., Haglind, T., & Galbraith, A. (2023). Values of speculating with and about AI in upper secondary school. Online Symposium on AI Opportunities and Challenges (SAIOC) 5 december 2023, hosted by Mid Sweden University.

Galbraith, A., Haglind, T., & Selvander, F. (2023). Futures 2023. Antologi med berättelser från elever på Erik Dahlbergsgymnasiet. Jönköpings kommun. https://pedagog.jonkoping.se/blogglistning/bloggarkiv/2024-04-09--hur-ser-varlden-ut-2043  

Galbraith, A., Haglind, T., & Selvander, F. (2024). Fiktionsberättelser om framtiden. Presentation och utställning. Smålands litteraturfestival. Jönköping.

Selvander. F. (2024). Hur ser världen ut 2043? -Teknikelever på Erik Dahlbergsgymnasiet skriver framtidsnoveller utifrån klassisk storytelling i symbios med ChatGPT. Pedagog Jönköping: Forskning och utveckling. Jönköpings kommun.

Lindberg. Y. & Haglind, T. (2024). Who Holds the Future? Value Enactment through Futures Framing by Upper Secondary School Teachers. In Framing Futures in Postdigital Education: Critical Concepts for Data-driven Practices. Springer.

Artiklar och media

Ny Teknik - Så använder svenska skolelever AI - det är inblandat i allt

NyTeknik

AI och Kreativitet - Internetstiftelsen

AIoch%20C

Jönköpings Posten - Andrew leder AI-utvecklingen i skolan – kan vinna Guldäpplet