Skapa en projektgrupp där ni träffas regelbundet för att stämma av med varandra även om ni har olika roller och kompetenser i projektet.
Börja i tid, det är en hel del att planera och det finns en fördel att blanda in undervisande lärare ifrån olika program och ämnen.
Fundera noga innan hur stort ni vill göra projektet. Vill ni ska samarbeta med akademien? Det skapar mervärde och ger tyngd åt projektet men tar betydligt mer tid i anspråk. Hur vill ni sprida er kunskap och vilken/vilka produkt/produkter vill ni ska att projektet ska resultera i, exempelvis en digital eller fysisk antologi eller en utställning med illustrationer. Ska det ingå i ett skolutvecklingsprojekt eller ”bara vara” ett ämnesöverskridande sådant? Är det något ni vill utveckla över tid och i så fall hur?
Fundera över var ni ska vara under Futures day. Att hitta en annan plats än den ”vanliga skolmiljön” kan bidra till ökat engagemang och ökad kreativitet då det inte finns några föreställningar. Vid externa lokaler kan det vara bra att boka i god tid. Om personalen inte varit där finns det fördelar att besöka platsen på förhand så att man hittar redan innan. Om det finns en större lokal för uppstarten, till exempel en aula där alla elever ryms skapar det gemenskap och förväntningar på dagen.
Skapa ett tydligt schema över dagen med tider, gruppindelning, och grupprumsnummer som publiceras digitalt där eleverna får tillgång till dokumentet genom att scanna en QR-kod. Det är lagom att vara fyra elever i varje grupp och det finns fördelar att det både finns bekanta och nya ansikten. Det skapar trygghet men också dynamik.
Planera vilka lärare och övrig personal som ska delta. Det är en fördel att ha en hög vuxennärvaro då det skapar både lugn och varierad input för grupperna. Tänk på att ha med både svensklärare, tekniklärare och andra som kan sköta logisk, till exempelvis gällande lunch. Tänk på att fördela huvudansvar för grupperna mellan er på förhand. Om det uppstår problem i gruppen är det bra om de vet vem de ska kontakta. Vill man ha med studenter ifrån högskola/universitet behövs också universitetslärare kontaktas tidigt. Skicka tidigt ut information så att alla vet vad de ska göra och vara. Detta skapar trygghet och struktur.
Planera uppstarten och bjud in andra lärare eller föreläsare. Använd gärna vår film som introduktion. Den hittar ni här. Att be rektorn att hälsa välkomna ger legitimitet och tyngd för projektet och är därför en god idé. Om projektet beforskas är det också en god idé att be forskningsledaren att säga några ord. Vill man ha vid miniföreläsningar vid uppstarten, exempelvis om framtidens miljösituation, teknik- ekonomiska utveckling eller annat är det bra att tidigt fråga och bjuda in skolans ”expertlärare” på området så att de hinner att förbereda sig. Det bör inte vara mer än tre miniföreläsningar och den sammanlagda tiden för välkomstsammankomsten bör inte vara lägre än en timme.